Sida1 segelbåt
Barkarna
Sida2 segelbåt

Vid segling med barkar tillämpas följande kappseglingsregler

Samtliga seglingar genomförs enligt gällande internationella kappseglingsregler och CBE kappseglingsregler med följande tillägg och påpekande.

0. Gott sjömanskap och gentlemannamässighet är viktigare än seger

1. Halsarna skall vara av för båten fastställd längd och får inte längas eller kortas

2. Spirning av segel får ej göras om seglen förs på samma sida. Det är tillåtet att spira endast ett segel.

3. Kappsegling avbryts om ingen båt gått i mål tre timmar efter start (om ej annat anges).

4. Båt som inte gått i mål senast fyra timmar efter start räknat som om den brutit seglingen.

5. Besättningen får inte (utom vid korta segelmanövrar) ha någon kroppsdel utanför skrovsidan.

6. Bark vars besättning begår regelbrott undgår att bli diskvalificerad om den, snarast efter det att detta blivet uppenbart för båtchef, gör en rundgir på 360 grader. Manövern skall genomföras på pågående ben. Fel begånget före start botas på första benet efter start. Vid för tidig passage av startlinje gäller bestämmelserna i kapitel 4.

7. Normalt är båtchef styrare. Vid särskilt angivna kappseglingar, bl a distans, kan båtchef överlåta styrningen till andra, tillfälligt.

8. Observera att oberoende av vilken bana som seglas skall följande prickar alltid passeras på rätt sida:
- röda cylinder och slätprickarna NO och O om Getskär

- trattkonpricken (västmärket) V om Loppan och Lusen

- röda slätprickarna NO om Aspö

OBS! Passage får inte ske mellan öKH (Lindholmen) och Getskär. Passage mellan Kkrv och Loppan och Lusen år tillåten men skall ske prickrätt.