Historien om båtarna

Historien om båttyperna


Den svenska benämningen på större skeppsbåtar var under 1500 - 1700-talet esping. Under 1800-talet försvann begreppet. De äldsta skeppsbåtar som kunnat knytas till ett bestämt fartyg är Wasas.


Under 1800-talet och första hälften av 1900-talet delades skeppsbåtar upp i bland annat storbåtar, barkasser, slupar, giggar, jollar, snipor, ekor, ångbarkasser, ångslupar, och senare också motorbåtar. Dessutom fanns det också valbåtar och andra typer av livbåtar. I hamnar och varv användes salslupar, varvsjollar, travalibåtar, avisobåtar, lanchor, pråmar, pontoner, vattenskutor, och läktare.


Båtarna byggdes fram till 1900-talets mitt nästan uteslutande i trä och var utformade efter påverkan av såväl lokala båtbyggartraditioner som nationella och internationella företeelser. Skeppsbåtar var i motsatts till allmogebåtar byggda efter mer eller mindre detaljrikt utförda ritningar.


Travalibåt


Var först en benämning på båt hörande till örlogsfartyg vilken i storlek kommer barkassen närmast, dvs. en större skeppsbåt. 

.

Senare blev det ett samlingsnamn på arbetsbåtar och arbetsfartyg som användes vid örlogsvarven för transport av proviant mm.


Avisobåtar


Var små båtar som följde flottan och användes för att sända underrättelser brev och order.


Barkasser


Var storbåtar och användes för transport av folk och materiel vid landstigning, kunde vara bestyckade med en eller två kanoner. Riggen bestod av två master, stor och gäckmast med två loggertsegel, storsegel och gäck samt en klyvare. I barkassen stuvades en av sluparna.


Historien om Falken

av Magnus Wallenburg (2023-09-20)


Efter lite efterforskningar tror jag mig ha lösningen på mysteriet med Falkens moderskepp.

All sökning efter linjeskeppet Försiktigheten leder till ett 62 kanoners linjeskepp som sjösattes1784. Hon var ett av tio linjeskepp i vad som kallades Kronprins Gustaf Adolf-klass och som byggdes av af Chapman under åren 1782-1785. Linjeskeppet Försiktigheten gjordegod tjänst i flottan under nära 40 år och höggs upp år 1825.

Falken byggdes emellertid först fem år efter det Försiktigheten huggits upp!!

Granskar man alla linjeskepp som af Chapman byggt finner man snart en mindre serie, något större linjeskepp som byggdes mellan 1799 och 1835. Det var tre 74-84 kanoners linjeskepp i vad som kallades Gustav IV Adolf-klass. De döptes till Gustav IV Adolf, CarlXIII och CarlXIV Johan.

Efter det att kung Gustav IV Adolf avsattsi mars 1809 ändrade man år 1811 namn på linjeskeppet Gustav IV Adolf till Gustav den store. Linjeskeppet döptes sedan om ännu en gång, nämligen år 1825 och då till just linjeskeppet Försiktigheten eftersom det ursprungliga linjeskeppet med samma namn höggs upp samma år.


Fortsättning av historien om Falken

av Magnus Wallenburg (2023-09-20)


Av vidare undersökningar om linjeskeppet Försiktigheten(II):s öden framkom att hon utrangerades först 1871 och såldes till upphuggning 1876. Det innebär attFalken har varit i tjänst som skeppsbåt i varje fall till och med 1871. Det är väl i och för sig möjligt att hon legat kvar på det utrangerade linjeskeppet fram till upphuggningen.Efterfrågan på skeppsbåtar till linjeskeppkan inte ha varit så stor på 1870-talet. Falken bör därför inte ha ingått i CBE:s kappseglingsflottaförrän 1871 eller 1876.

Som ett tillägg kan noteras att en av de mäktigaste galjonsfigurerna i galjonshallen föreställer den grekiska mytologihjältenPerseus. Figuren är gjord av Johan Törnström har setat på linjeskeppet Försiktigheten. Att det från början varFörsiktigheten(I) är helt klart. Min teori är att man i sambandmed upphuggningen av henne återanvände galjonsfiguren på Försiktigheten(II). Eftersom galjonsfiguren hamnat på Marinmuseum via galjonslundenpå Örlogsvarvet är det troligare att den hamnat där vidtiden förupphuggningenav Försiktigheten(II) 1876 än att den omhändertagitsoch lagrats redan 1825.

Sammantaget tyder det mesta på att CBE fått in Falken i sin kappseglingsflotta när man omhändertagit detvärdefulla i samband med Försiktigheten(II):s upphuggning 1876.

Att ha varit kappseglingsbåt i minst 147 år är imponerande.